Introducció:
Escher M.C, 1948 |
Un Projecte Educatiu és un document escrit on s’intenten recollir tots aquells principis bàsics que regiran el funcionament del centre en general i les propostes educatives a l’aula en concret.
És un document escrit, per tant,
i en certa mesura, un document estable i perdurable, però des del meu punt de
vista, no pot ser ni molt menys un document estàtic. Considero que ha de ser un
document obert, dinàmic i permeable als canvis i influències de l’entorn.
Entenc que és un document que un
cop escrit, es pensa, es repensa i es reescriu per mirar de millorar-lo, de
manera que, de moment, aquestes són les consideracions i principis bàsics en
els que es fonamenta la idea d’Educació de Qualitat que defensa aquest
projecte:
- Concepte d’infant capaç:
Des del nostre punt de vista, cal
considerar els infants com a subjectes capaços, competents, actius i protagonistes
del seu propi aprenentatge. Subjectes intel·ligents, que interroguen de manera constant
i insaciable l’entorn més immediat per intentar conèixer-lo i saber com habitar-lo.
L’infant és una persona des de la
seva arribada al món, amb la diferència respecte als adults que necessita ajuda
per a satisfer les seves necessitats (físiques, emocionals, socials i
intel·lectuals) per poder sobreviure. En aquest sentit, i en tant que persona, l’infant
mereix sempre ser respectat pels adults tant pel que fa a interessos i
motivacions com als propis ritmes de desenvolupament i aprenentatge.
- Concepte de Família:
La família és el principal agent
educatiu de l’infant, de manera que l’educació va molt més enllà de les
institucions formals com una escola bressol. Les pràctiques educatives que no
es porten a terme en el context escolar, tenen una clara funció socialitzadora
i són part també de la incorporació de sabers i font de desenvolupament
individual i social.
Des d’aquest projecte educatiu,
es considera que la família ha de participar el màxim possible de la vida del
seu fill/a a l’escola i, per aquest motiu, des del centre s’han de potenciar
canals de comunicació i espais de relació i participació que ho afavoreixin.
És important que ambdós
contextos, família i escola, es coneguin, es respectin i participin
conjuntament en l’educació i acompanyament del desenvolupament dels infants,
basant-se en una relació de sincera i mútua confiança.
Les famílies són expertes en els
seus fills i filles, i l’escola és experta en educació i pràctiques educatives.
La suma d’ambdues ha de permetre conèixer i potenciar de la manera més
satisfactòria les capacitats dels infants.
- El joc com a eina d’aprenentatge:
El joc és l’activitat fonamental
en la vida dels infants. Representa la eina principal per a la construcció de
la pròpia personalitat i del propi coneixement del món.
Quan els nens i nenes juguen estan investigant i comprenent totes aquelles coses que els serviran per establir relacions, per poder entendre com són els altres, com són ells mateixos i com funciona el món que els envolta.
És important que el joc sigui lliure, no imposat, i són aquestes estones en les que els i les educadores poden observar i conèixer millor als infants que tenen a l'aula.
Quan els nens i nenes juguen estan investigant i comprenent totes aquelles coses que els serviran per establir relacions, per poder entendre com són els altres, com són ells mateixos i com funciona el món que els envolta.
És important que el joc sigui lliure, no imposat, i són aquestes estones en les que els i les educadores poden observar i conèixer millor als infants que tenen a l'aula.
- Pràctiques educatives potenciadores de capacitats:
Les activitats i experiències d’aprenentatge
que poden tenir lloc dins d’una aula d’una escola bressol, estan especialment
pensades per a potenciar el desenvolupament de les capacitats dels infants (intel·lectuals,
afectives, físiques i socials) tot respectant ritmes i interessos diversos.
L’escola ha d’acompanyar l’infant
en el seu propi procés d’aprenentatge i posar les condiciones necessàries que
afavoreixin i facilitin que l’infant assoleixi aquests aprenentatges: propostes
d’experimentació, materials novedosos i sorprenents, ambients educatius segurs
i afectuosos,...
L’objectiu principal és el de
crear reptes que motivin i incitin els infants a provar, a buscar solucions i a
posar-se a prova a ells mateixos, des de la llibertat i des del respecte, per a
què puguin descobrir la satisfacció i l’emoció d’aprendre.
Aprendre és gratificant, altament gratificant, a totes les edats i en tots els contextos, i quant abans aconseguim que els nens i les nenes gaudeixin de l’aprenentatge, abans garantirem que en vulguin continuar gaudint al llarg de la vida.
Aprendre és gratificant, altament gratificant, a totes les edats i en tots els contextos, i quant abans aconseguim que els nens i les nenes gaudeixin de l’aprenentatge, abans garantirem que en vulguin continuar gaudint al llarg de la vida.
- Sensibilitat als interessos dels infants:
Un projecte educatiu de qualitat,
considera necessari partir dels interessos i del bagatge d’experiències dels
infants per garantir la seva plena adaptació en la vida del centre i per
potenciar els aprenentatges que els siguin significatius.
En aquest sentit, mai es duran a
terme propostes pedagògiques que responguin només a les necessitats del/de la
mestre/a, i en les que els infants facin el que l’adult diu que han de fer
simplement per complaure’l, sense que per a ells tingui un sentit i una
utilitat clara. Els infants (igual que les persones adultes) necessiten atorgar sentit
a tot allò que fan.
- Principis d’igualtat i de respecte a la diversitat:
L’Educació de Qualitat ha de
promoure la llibertat, la tolerància i la solidaritat com a valors fonamentals
en una societat democràtica, amb el conseqüent respecte als drets i les
llibertats fonamentals i l’obertura, la participació i la democratització en
tots els seus àmbits d’actuació.
L’escola ha de ser un lloc de
tots i per a tots, és a dir, que no exclogui ningú, que sigui oberta i
participativa en la dinàmica general i en les actuacions concretes, sobretot a
través del diàleg i de la participació dels infants.
D’aquesta manera, s’ha de tenir
cura del pluralisme i els valors democràtics sota el respecte i la no
discriminació de qualsevol ideologia política, filosòfica o religiosa, estimulant
els valors de convivència dins d’una societat democràtica.
- Formació permanent del personal:
Cal una forta coordinació
pedagògica de l'equip educatiu. Un model de qualitat ha de tenir una línia
pedagògica coherent. Això implica la coordinació, el debat i la presa de
decisions conjuntes.
Una escola innovadora, amb
esperit de recerca i de millora constant, ha d’apostar per la formació
permanent del seu personal, per seguir aprenent al llarg de la vida i millorant
dia a dia la seva pràctica educativa.
I fins aquí el Projecte Educatiu provisional, suggerències i comentaris seran sempre benvinguts!!
*Totes les imatges, excepte la primera, són de Francesco Tonucci (Itàlia, 1954), conegut també com a Frato. Un gran pedagog, il·lustrador i pensador sobre l'Educació italià que convida als adults a veure el món a través dels ulls dels infants.
I fins aquí el Projecte Educatiu provisional, suggerències i comentaris seran sempre benvinguts!!
*Totes les imatges, excepte la primera, són de Francesco Tonucci (Itàlia, 1954), conegut també com a Frato. Un gran pedagog, il·lustrador i pensador sobre l'Educació italià que convida als adults a veure el món a través dels ulls dels infants.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Digues la teva...